DOMINIK ČÍŽ

MSC World Europa – takové jméno ponese nejnovější a největší loď plavební společnosti MSC Cruises. Po vyplutí na podzim tohoto roku by se, co do počtu pasažérů, měla stát na čas největší lodí světa. Projekt tohoto rozsahu od počátku přitahuje pozornost nejen fanoušků výletních lodí, ale také předních světových politiků. V první části našeho seriálu o stavbě této lodi se podíváme do francouzského prezidentského paláce, kde se setkáme s bývalým francouzským prezidentem. Tak pojďme na to.

DUBEN 2016: PREMIÉRA V PREZIDENTSKÉM PALÁCI

Příběh MSC World Europa se začíná oficiálně psát v dubnu 2016 v Elysejském paláci v Paříži. Zdi sídla francouzského prezidenta byly svědkem podpisu dohody mezi MSC Cruises a loděnicemi STX France, která oznamovala společný záměr na stavbu čtyř futuristických lodí třídy World. Signatáři dokumentu byli Gianluigi Aponte, zakladatel a vlastník MSC Group (a také tchán výkonného předsedy MSC Cruises Pierfrancesca Vaga, o kterém bude řeč později) a Laurent Castaing, výkonný ředitel loděnic STX France. U podpisu stál také tehdejší francouzský prezident François Hollande. 

„Právě jsme s MSC Cruises podepsali bezprecedentní smlouvu, která nám dává vizi průmyslové kapacity na dalších 10 let! S MSC máme dobré vztahy již několik let a tato nová dohody je dále posiluje. Pro MSC Cruises jsme navrhli již čtyři různé třídy (Lirica, Musica, Fantasia a Meraviglia), každou se čtyřmi plavidly, a nyní společně pracujeme na této nové „světové třídě““, uvedl Castaing. 

Třída World je třetí z nových lodních koncepcí desetiletého investičního plánu MSC Cruises (po třídě Meraviglia a Seaside). Při podpisu smlouvy společnosti oznámily její ohromující rozměry: každá z lodí měla mít výtlak přes 200 000 GRT a schopnost pojmout až 5 400 pasažérů v 2 700 kajutách. V okamžiku vyplutí se tím měla „vměstnat“ na druhé místo mezi největší lodní třídy světa – Oasis (225 282 GRT) a Quantum (168 666 GRT) společnosti Royal Caribbean. 

„Naše dlouhodobé zaměření na inovace učiní tento nový prototyp zcela odlišným od čehokoli, co v současnosti v odvětví výletních lodí existuje. Bude vůbec nejbohatší, co se týče vybavení a funkcí pro hosty, rodiny, jejich děti i dospělé členy; nabídne všestranný design; nejnovější, nejlepší a nejmodernější chytrou technologii na moři a tu nejekologičtější dostupnou námořní technologii, včetně motorů s pohonem na LNG. Bude tak lodí pro všechna roční období a všechny regiony,“ uvedl výkonný předseda MSC Cruises Pierfrancesco Vago.  

Náklady na stavbu plavidel třídy World, která mají podle plánu vyplout v letech 2022, 2024, 2025 a 2026, by se podle tehdejších informací měly vyšplhat na 4,5 bilionu eur (v přepočtu asi 110 miliard korun). Podle serveru Travel Pulse flotila žádné jiné plavební společnosti (snad kromě Crystal Cruises) neprocházela v té době podobně rychlou expanzí – přidáním čtyř lodí se tehdejší investiční plán MSC Cruises rozrostl na 10,2 miliardy eur, tedy téměř 250 miliard korun, což představuje hodnotu necelé pětiny ročního rozpočtu České republiky před pandemií.

To je pro dnešek vše. Článek o další fázi stavby, spojené se současným francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem, si na našich stránkách můžete přečíst zde.

Zdroj: Travel Pulse, gCaptain, Seatrade Cruise News, Wikipedie

Kontaktní formulář

Máte nějaký dotaz? Neváhejte nás kontaktovat, vše vám vysvětlíme a pomůžeme