Dnes se znovu vrátíme do přístavu Saint-Nazaire v ústí řeky Loiry. Právě v tomto západofrancouzském městě proběhla v říjnu 2019 slavnost prvního řezání oceli (anglicky steel cutting ceremony), prvním krok prací na konstrukci lodí. Společnost MSC Cruises společně se zástupci loděnic také poprvé zveřejnila jméno stavěné lodi – MSC Europa (k přidání slova World, označujícího třídu, kterou jako první toto plavidlo zastupuje, došlo až později). Minulý díl našeho seriálu, věnovaný prvním návrhům podoby Europy, si můžete přečíst zde.

Ceremoniál proběhl v ocelárně, která pro zdejší loděnice vyrobí až 1000 kusů různě velkých dílů z oceli denně. Ty se následně v suchých docích skládají jako stavebnice, dokud nevznikne výsledná podoba lodi. Během slavnosti zástupci společnosti upřesnili parametry celé stavby. Nově měla mít MSC World Europa výtlak zhruba 205 000 GRT a pojmout kolem 6 761 pasažérů. To bylo sice méně, než bylo ohlášeno v roce 2017, přesto měla zůstat podle tehdejších informací v počtu ubytovaných osob největší lodí světa (pro srovnání, největší loď současnosti Symphony of the Seas se může pochlubit kapacitou 6 680 pasažérů).

Kromě toho to vypadalo, že si MSC World Europa připíše další prvenství – měla se stát první lodí s pohonem na lehký zkapalněný plyn (LNG) vyrobenou ve Francii. Laurent Castaing, generální ředitel loděnic Chantiers de l´Atlantique v Saint-Nazaire, k tomu řekl: „Jsme velmi hrdí na náš dlouhodobý vztah s MSC a na zahájení prací na první lodi třídy World, která je zároveň první lodí na LNG pohon. Toto inovativní plavidlo je průkopníkem mezi výletními loděmi budoucnosti.“

SPOJENÍ SOFC TECHNOLOGIE S LNG POHONEM

Ekologickému aspektu stavby se ve svém projevu věnoval také výkonný ředitel MSC Cruises Pierfrancesco Vago: „Dnešek je o to významnější, že zahajujeme stavbu první z našich pěti lodí s pohonem na LNG. Ty díky alternativním palivům a dalším špičkovým technologiím zvýší náš standard v oblasti ekologicky šetrných plaveb. S každou novou lodí zvyšujeme laťku ekologické výkonnosti a naším konečným cílem je provoz s nulovými emisemi.“

Na pohon lodi se blíže zaměřil také server Seatrade Cruise News. MSC Cruises a loděnice Chantiers de l´Atlantique totiž při slavnosti odhalili projekt PACBOAT, jehož cílem bylo do roku 2022 integrovat na loď novou technologii demonstrátoru palivových článků. Ten se měl, s příkonem 50 KW, postarat o produkci tepla elektřiny na nových lodích. Použití této technologie, označované jako SOFC (Solid Oxid Fuel Cell), nemělo do té doby v oblasti plaveb na moři obdoby.

Technologie SOFC podle serveru funguje při velmi vysokých teplotách (přibližně 750 °C). Kvůli energetické náročnosti námořních operací se jedná o mnohem lepší řešení než jeho alternativa, nízkoteplotní protonové výměnné palivové články na bázi vodíku používané v automobilovém průmyslu. Tato technologie nabízí také velmi dobrou energetickou účinnost (kolem 60 %). Vzniklé teplo lze navíc spotřebovávat přímo na palubě lodi, proto může být celková účinnost v konečném důsledku ještě vyšší. SOFC je podle plavební společnosti a loděnic cestou k přímému snížení spotřeby energie na lodi, a tedy i emisí skleníkových plynů vyprodukovaných během plavby. 

Kombinace SOFC technologie s LNG pohonem by tyto emise měla snížit až o 30 % ve srovnání s konvenčním dvoupalivovým LNG motorem a neprodukuje žádné emise dusíku, oxidů síry nebo jemné částice. Toto spojení je výhodné také tím, že je kompatibilní s mnoha alternativními palivy – od LNG/metanu, metanolu, čpavku, až po vodík a budoucí nízkouhlíkové verze zmíněných látek. Podle ředitele Vaga se tato technologie stane „klíčovým prvkem na cestě k operacím s nulovými emisemi na moři i na souši."

Projekt PACBOAT, vedený loděnicemi Chantiers de l´Atlantique, má svůj základ v technologii vyvinutou francouzským národním výzkumným centrem CEA. Financován je francouzským vládním programem Investice pro budoucnost a podporován francouzskou agenturou pro životní prostředí a energetiku ADEME. Kromě toho je také součástí francouzského programu Ecorizon, zaměřeného na zlepšení energetické a ekologické účinnosti plavidel. Cílem těchto projektů je překonat možné budoucí regulační požadavky Evropské komise a jít napřed jejím ambicím učinit z Evropy první uhlíkově neutrální kontinent na světě.

Předposlední díl našeho seriálu o stavbě MSC World Europa, věnovaný její mincovní slavnosti a spojení s mistrovstvím světa v Kataru, si můžete přečíst zde.

DOMINIK ČÍŽ

Zdroje: CruiseCritic, Wikipedie, Seatrade Cruise News; foto: MSC Cruises  

Kontaktní formulář

Máte nějaký dotaz? Neváhejte nás kontaktovat, vše vám vysvětlíme a pomůžeme