Společnost MSC Cruises včera uvolnila tiskovou zprávu s podrobnostmi o historicky první plavbě s nulovými emisemi skleníkových plynů (GHG) na světě. Tu se letos v červnu podařilo uskutečnit její nejnovější lodi MSC Euribia poháněné na LNG (zkapalněný zemní plyn) a Riviera Tour tehdy byla při tom

Podle serveru Cruise Industry News čtyřdenní plavba z francouzského Saint-Nazaire do dánské Kodaně přinesla lodi úsporu 43 tun paliva a umožnila jí dosáhnout o 11 procent lepšího výkonu než jejímu digitálnímu dvojčeti – virtuální lodi, která v počítačovém modelu ukazovala optimální tok energie a využití paliva, kterého by bylo dosaženo při klasické plavbě.

Úspor se podařilo dosáhnout díky různým optimalizačním a energeticky úsporným opatřením. Optimalizované rychlostní profily, trasování, trimování a konfigurace motorů a přísná optimalizace spotřeby energie v ubytovacích prostorech (včetně vytápění, klimatizace a osvětlení kajut a kuchyní) podle tiskové zprávy způsobily, že MSC Euribia nemusela během plavby ani jednou použít více než dva ze svých čtyř dostupných motorů. Kromě toho bylo veškeré potřebné teplo pro kuchyně, topné systémy a systém rozvodu teplé vody do kajut získáváno z motorů a loď tak nemusela po celou dobu plavby využívat kotle.

Dosažení čistého nulového výkonu bylo podle MSC Cruises možné díky použití bio-LNG paliva. To bylo spotřebováváno na základě práce systému hmotnostní bilance, což je v současnosti nákladově i ekologicky nejúčinnější způsob, jak dosáhnout výhod obnovitelného LNG podle směrnice EU o obnovitelných zdrojích (RED II).

Linden Coppellová, viceprezidentka pro udržitelnost a ESG ve společnosti MSC Cruises, k průběhu plavby řekla: "Průkopnická plavba lodi MSC Euribia byla významným úspěchem a dokázala, že plavba s nulovými čistými emisemi skleníkových plynů je dnes možná, a to s velkým předstihem před cílem v roce 2050.  Toužíme po vhodných regulačních a finančních pobídkách pro výrobce paliv, aby v potřebném rozsahu poskytovali potřebná paliva, která spolu s technologiemi podpoří cestu odvětví k dekarbonizaci."

Právě dostupnost ekologičtějších paliv podle MSC Cruises stojí v současnosti v cestě širšímu rozšíření bezemisních plaveb. Proto společnost MSC Cruises nedávnost podepsala dohodu o záměru (LOI) s výrobcem paliva Gasum, která jí má v budoucnu zajistit přístup ke zkapalněnému syntetickému plynu neboli e-LNG, obnovitelnému palivu vyráběnému z vodíku, který vzniká hydrolýzou pomocí obnovitelné energie a zachyceného uhlíku.

Úspěšné dokončení plavby je podle MSC Cruises „jasným signálem, že námořní provoz s nulovými čistými emisemi skleníkových plynů je dnes možný, pokud jsou k dispozici alternativní paliva“. Údaje získané během cesty plánuje společnost použít k optimalizaci stávajících lodí ve flotile, což má vést k dalšímu snížení intenzity emisí v celé flotile MSC Cruises.

Průkopnická plavba MSC Euribia nezůstala bez povšimnutí odborné veřejnosti. Před několika dny jí bylo v rámci předávání cen Seatrade Cruise Awards uděleno ocenění „Iniciativa udržitelnosti roku 2023“.

Foto: Seatrade Cruise Awards

Zdroje: MSC Cruises, Cruise Industry News, Seatrade Cruise Awards

Kontaktní formulář

Máte nějaký dotaz? Neváhejte nás kontaktovat, vše vám vysvětlíme a pomůžeme